Ans de Jeu

Deelnemer

Gezondheid is zó ontzettend belangrijk, daar word ik iedere dag wéér opnieuw mee geconfronteerd. Steeds weer ben ik me er van bewust hoe gelukkig ik ben zonder pijn, zonder ziekte en mét 3 gezonde kinderen. De afgelopen 2 jaar ben ik als vrijwillig sportmasseur met Giro di KiKa mee geweest en heb ik van dicht bij meegemaakt hoe het ook anders kan zijn. Jonge, sportieve kinderen die ineens geconfronteerd worden met een van de vele vormen van kinderkanker. Kinderen die ernstig ziek zijn, maar het positieve uit het leven halen, samen met hun ouders, broertjes en zusjes. Mijn respect voor deze kinderen en de gezinnen is onbeschrijfelijk. Uit respect voor hen en de vele kinderen die met deze ziekte te maken hebben of krijgen wil ik dit jaar mee fietsen met Giro di KiKa. Voor hen wil ik geld inzamelen, om samen met KiKa het doel te bereiken: het vergroten van de genezingskans naar 95%!!
Ikigai - een levensdoel

Paas 'trainings' weekend

Donderdagmiddag mijn trouwe Storck achterop de nieuwe fietsendrager van broer Richard, zodat wij met z'n vieren (mijn 3 broers en ik) met de Tesla richting het Zeeuwse kunnen afreizen. Een relaxe rit over drukke snelwegen, zo het begin van het Paasweekend. Ons doel is restaurant de DAM in Vrouwenpolder waar we afgesproken hebben met Fleur en Emmy om 'onze vader' Ton te herdenken. Maar vooral ook om weer eens gezellig met elkaar te zijn en bij te praten. We troffen het met het weer. Strak blauwe lucht boven Zeeland, dus eerst even genieten in het zonnetje. Het eten was top, net als het gezelschap! Een zeer geslaagde avond! De broers vliegen weer terug naar Roelofarendsveen over de nieuwe A4, Fleur gaat terug naar Kamperland waar de Tippie in de haven op haar wacht en mijn neefjes Bits en Dex heerlijk liggen te pitten. Zelf ga ik met Emmy mee overnachten in de camper. Dit keer staat de camper op de boerencamping Loverdale. Wij nemen nog een slaapmutsje, liquor 43, en kruipen onder de dekens. 's Morgens word ik gewekt door een heus vogelconcert, op mijn weg naar het 'badhuis' kom ik koeien en kalfjes tegen en wordt verrast door een spiksplinter nieuwe douche en toiletruimte. Een stevig ontbijt, nog even een bakkie met Fleur en de kids (die inmiddels al weer gearriveerd is: vroege vogels) en dan op het zadel!

Vandaag fiets ik van Vrouwenpolder naar Roelofarendsveen! De 1e etappe is tot Brielle, 71,5km. Daar woont Wim Fortuin, een sportmasseur die ik ken via Giro di KiKa. Ook hij gaat dit jaar meefietsen met de GdK en ik heb hem uitgedaagd voor een trainingsritje. Ik heb geluk! De wind staat gunstig, schuin/voor. Het is rustig op de route door het Zeeuwse land. Ik fiets via Neeltje Jans en de Deltawerken over de Oosterschelde naar Burgh Haamstede, ga vervolgens richting Ouddorp via de Brouwersdam en van daar uit richting Brielle over het Haringvliet. Om 12.15 uur ben ik in Brielle! Wim verzorgt mij met een lunch van gebakken eieren met spek, een potje thee en het gezelschap van zijn vrouw Rianne en dochter Willemijn. Om 13.30 uur stappen we samen op de fiets voor de 2e etappe. Het pont in Maassluis gaan we niet redden, dus wordt het via de Beneluxtunnel. Een ervaring apart! Tussen de linker en rechter autobuis bevind zich een fietserstunnel, nooit geweten. Gelukkig weet Wim de weg bij de Europoort en Rotterdam. Via Schiedam en Delft fietsen we naar Zoetermeer. Bij Snowworld nemen we een warme choco met paaseieren, kijken naar alle skiende kinderen en hier splitsen onze wegen. Inmiddels staat de kilometerteller op 130km. Wim gaat via de kust terug naar Brielle (schuin tegen wind) en ik start mijn 3e etappe (schuin voor de wind). Natuurlijk lukt het mij weer niet de kortste weg naar huis te nemen. Precies 17.30 ben ik @home. 8 uur na mijn start in Vrouwenpolder, 6 uur op het zadel en 167km in de benen.

Zaterdag ruil ik mijn bergtraining bij In Balance in voor het geven van 4 massages. Er moet ook gewerkt worden! De rest van de dag neem ik mijn herstel en maak een heerlijk paastoetje voor een etentje bij vrienden. 1e Paasdag fiets ik mee met de C-selectie, een combiploeg van mannen en vrouwen. Mijn benen doen het goed en een rondje de Meije is precies mooi. De rest van de dag lekker relaxen. De kinderen zijn naar 'de Veen gaat Vreemd', dus wij nuttigen ons paasdiner gezellig samen.

Voor 2e Paasdag staat er een tocht 'Rondom de Totenhügel' in Siebengewalt gepland. We twijfelen nog even vanwege het weer. De voorspelling is o.a. regen en veel wind. Maar uiteindelijk besluiten we het risico te nemen. Tot 8 uur 's morgens heeft het hard geregend in Siebengewalt en omgeving, de organisatie zag het somber in. We treffen het! Het is droog, de zon breekt door, maar de wind trekt aan. Onderweg zien we veel lekke banden, maar ons materiaal is goed. Met Ruud en Eef op kop en vervolgens aanhaken bij een groepje mannen uit Sint Anthonis komen we bij de eerste controlepost in de omgeving van Kalkar. Het hoogteverschil tot hier was nog niet noemenswaardig. De omgeving bestaat veelal uit kartoffln-, koolzaad- en spargelvelden. We vervolgen de route weer met z'n 3en, waarbij we de kopposities afwisselen. Al snel blijkt dat Eef geen klimmer is en mijn benen het steeds leuker gaan vinden. De omgeving verandert in bosrijk en glooiend. In Xanten, na 68,5km, pakken we even een terrasje omdat mogelijk Peter bij ons aan zal sluiten, wat uiteindelijk niet gebeurd. De laatste 50 kilometer worden we verrast door leuke klimmetjes. Zelfs 1 met mini-haarspeldbochten, dit was een kunstje apart! Nog wat pittige kilometers tegen de sterk aangetrokken wind in eindigen we weer in Siebengewalt, 117km op de teller. Hier ontmoeten we Peter wel! We waren allemaal blij dat we het risico genomen hebben, de tocht was zeer de moeite waard! Fietsen uit elkaar, de auto in en back home again! Daar wacht mij een heerlijke maaltijd met spargel (asperges) en zalm!!